Neuveriteľné, asi málokto by očakával, že Facebook niečo také spraví, no v testovanom prípade sa tak naozaj stalo. Okradol nás totiž o peniaze a nie po prvý krát. Až dnes sme sa rozhodli vec zdokumentovať podrobnejšie a stalo sa presne to isté, čo minule.

Ako vás Facebook okradne o peniaze?
Založili sme čerstvé stránky, ktoré však ako komunitné stránky na Facebooku získajú svoju URL až po dosiahnutí 25 fanúšikov. V zámere ich rýchlo získať sme si zaplatili kampaň, ktorá má priniesť odkazy, či skôr fanúšikov odoberajúcich novinky. Facebook nám naozaj nejakého fanúšika priviedol a stálo to Stránky po 5 hodinách získali nepochopiteľne 12 fanúšikov, no čuduj sa svete, 11 z nich boli naši priatelia. Facebook nám priviedol jediného neznámeho človeka, ktorý klikol a dostal sa medzi fanúšikov stránok. Problém však je, že kampane zobrazujú niečo oveľa zaujímavejšie.

Facebook matematika

Podľa Facebooku nám doručil 4 fanúšikov, pričom počíta aj tých, čo boli pozvaní cez klasické pozvánky ešte pred obedom a potvrdili nám, že pomôžu stránky podporiť. Troch, nevedno ktorých, teda Facebook drzo pokladá za svojich. Mimo to, druhá kreatíva, ktorá nevytvorila ani fanúšika a ani nevytvorila žiaden zisk či už klikov, alebo „lajkov“, zožrala za 86 zobrazení tiež zopár centov, čo sa ešte dá prežiť. Celá kampaň bola pozastavená, ťažko totiž dôverovať obstaraniu fanúšikov. Reálne teda nesedia čísla, ktoré prezentuje Facebook, ale platí rovnica:

1 reálny fanúšik vás stojí 0,77 EUR a naozaj lepšie vychádza prosiť medzi priateľmi o chvíľkový “lajk” pričom tento prosebný trapas je nakoniec lacnejší než to, čo predstavuje legálna (legálna v rámci očakávaní a pravidiel Facebooku týkajúcich sa hromadného získavania lajkov) cesta obstarania ľudí na stránke. Drobné sumy, na ktorých sme si tento test spravili, môžu byť o niečom inom ako sumy veľké. V každom prípade pri nedávnom projekte, kde boli fanúšikovia obstarávaní kampaňou za 30 EUR sme nakoniec zistili, že za Euro môžete nakúpiť možno 4, či piatich fanúšikov, čo je hlúposť.