Na prvý pohľad by sa každému pri otázke, čo urobiť s osobnými údajmi klientov po zrušenom obchode, objavila pred očami jasná odpoveď, tlačidlo delete, no slovenská realita je iná. Malé obchody, ktoré sú zrušené pre pokles tržieb a nerentabilnosť, prípadne pre zlyhanie dodávateľa a následne aj samotný eshop, sú často projekty, ktoré zostávajú nejaký čas online, nie sú dostupné a predsa môžu obsahovať cenné údaje. V podstate každý obchod obsahuje cenné údaje a aj preto sa v poslednom čase diali zmeny v oblasti ochrany osobných údajov a tak početné kontroly ohľadom dodržiavania tejto ochrany. Na Slovensku však máme podstatný problém a to sú tri skupiny obchodov, ktoré na webe už nemajú čo robiť, respektíve konajú v rozpore so zákonom. Sem tam sa nájde taký, ktorému sa hodí pár eur navyše a tak zapredá svedomie. Často dokonca ani len netuší, že koná protiprávne.

Obchody a ich databázy:

1. zrušené obchody rozhodnuté predať databázu klientov

Nešťastné riešenie je, ak neprosperujúci obchod ruší svoju činnosť a naberie odvahu na posledný zúfalý krok ako zarobiť peniaze. Často takéto pokusy nachádzame na inzertných portáloch a fórach ako “legálne získaná databáza emailových adries” na predaj. To najhoršie, čo môžete nájsť, je ponuka osobných údajov s podrobnými údajmi a adresami na predaj. Takéto jednanie je protizákonné, ba dokonca niekoľkokrát výrazne porušuje zákon o ochrane osobných údajov. Je celkom jedno, či firma ste, alebo už nie. Toto je problém pre predajcu, ale tiež aj pre toho, čo takúto databázu kupuje. Klienti, ktorí v dôvere, že predajca postupuje v súlade so zákonom, poskytli osobné údaje pri objednávke, majú v tomto prípade plné právo žiadať dôvod, prečo sú oslovení inou ponukou a požadovať odstránenie. Alebo ešte lepšie, majú právo sa obrátiť na úrady.

Ako toto legálne vyriešiť?
Legálnym riešením, ktoré neporušuje žiaden zásadný slovenský a ani európsky zákon, je predaj celého obchodu tak, aby zostal zachovaný názov predajne a teda subjektu, ktorému bol poskytnutý súhlas so spracovaním osobných údajov. Ak sa nová prevádzka bude snažiť o presun celej databázy klientov pod iný subjekt, je povinný ešte pôvodný obchod osloviť klientov aspoň emailom s informáciou, že obchod sa bude zlučovať s iným obchodom a preto je možné, že klientovi dorazí neskôr email s iným logom. Je nevyhnutné, aby v každom jednom emaili nechýbala možnosť odhlásenia. V novom newslettri pod novým prevádzkovateľom nezabudnite uviesť v päte emailu aj informáciu o tom, na základe čoho bol email zaslaný a informáciu o tom, že došlo k zlúčeniu nového obchodu s aktuálnou značkou a teda aj zlúčeniu klientely. Predaj je možný jediný raz. Opakovaný predaj obchodu je nemožný. Predaj len samotných osobných údajov a emailových adries nie je možný.

2. fungujúce obchody predávajúce osobné údaje opakovane

Malé, menej dôveryhodné obchody, ktoré prenajímajú svoju databázu tretím stranám, tu boli pred rokmi a občas sa ešte nejaké objavia. Dávajte si preto pozor na obchody a predajcov, ktorí nedisponujú obchodnými podmienkami a doložkou o ochrane osobných údajov. S vašimi údajmi robia čokoľvek. Pochybné jednanie robia aj spamujúce podvodné obchody predávajúce hadice, plašiče hlodavcov a autokamery za predražené sumy, ktoré sa tak radi šíria prostredníctvom spamu v našich schránkach.

Ako toto legálne vyriešiť?
Jednoducho. Za žiadnych okolností nedovoliť, aby z takto poskytnutých údajov unikla von čo i len zmienka o klientovi, ktorý v dôvere svoje údaje poskytol. Spojenie mena, ulice, telefonického kontaktu alebo emailu s ním nemá čo hľadať mimo databázu, ktorú je mimochodom obchod povinný chrániť proti prístupu z vonka.

3. Skupovatelia osobných údajov

Fenomén obchodníka s databázami klientov zrušených obchodov oslovil dokonca mňa v roku 2008. Drobný eshop zverejnil informáciu o ukončení fungovania na čo reagoval záujemca o odkúpenie zoznamu klientov a ich emailových adries. Aj vzhľadom na rozsiahlu databázu ľudí, ktorá mohla neskôr poslúžiť pri oživení obchodu, ja keď sa tak nestalo, nebolo dobrým riešením pohnevať si ich kupčením s ich údajmi. Skupovatelia, ktorým ide o “legálne získané” databázy klientov následne operujú s týmto slovným spojením aj ďalej. Za legálne získanú a legálne predanú databázu ju považujú dokonca aj vtedy, keď je predaná 50x rôznym subjektom. Zúfalí ľudia, ktorí sa v takejto databáze ocitli sa však nedokážu brániť, pretože pri pokusoch odhlásiť sa sa tieto pokusy nijako nedotknú pôvodného zoznamu.

Ako legálne riešiť tieto ponuky?
Pýtajte sa na podmienky predaja a získajte od záujemcu jeho fakturačné údaje. Poskytnite následne tieto údaje Úradu pre ochranu osobných údajov. Budú prekvapení, ale ak pôjde o skutočné údaje, budú aj vďační.

Spam nie je jediným problémom

Spam nie je to jediné, čo predstavuje riziko pri zneužívaní osobných údajov. Podvodník v snahe získať návštevníkov, ba dokonca aj fiktívnych užívateľov svojej stránky dokáže s pomocou zoznamu s menami a adresami vytvoriť fingované kontá, vytvoriť účty, prípadne na takýchto ľudí vytvoriť falošné kontá v niektorých službách. Opakovane sa k takýmto databázam dostávajú internetové zoznamky, aby vytvorili samovoľne kontá a následne oslovili svojich “užívateľov” správou, že ich čakajú v ich účte neprečítané správy. Tie sa zobrazia, až keď užívateľ pridá fotografie, alebo zaplatí malú čiastku. V skutočnosti však nikto správu neposlal. Sú fingované, vymyslené, aby ľudí motivovali používať túto službu. Niekedy úspešne. Takto to žiaľ funguje.

Ak sa pýtate čo spraviť, tak skartovať. Zrušiť stránky a zneprístupniť komukoľvek ďalšiemu vstup do jej databázy.