Britská spoločnosť vyrábajúca bicykle Stan´s, sídliaca v anglickom Shrewsbury, prišla na trh s inovatívnou novinkou, týkajúcou sa kolies na bicykle. Jedná sa o rad NoTubes Avion Disc Pro, pričom použitý materiál je hliník, aby sa zabezpečila nízka hmotnosť, ale dostatočná pevnosť.

inovatívne kolesá

Rýchly pohľad na tieto kolesá hneď odhalí ich progresívny charakter. Vnútorná šírka týchto kolies je dostatočných 22 mm, čo znamená, že sú širšie ako hocijaké iné cestné kolesá dostupné na trhu. Pritom set týchto kolies dosahuje veľmi nízke hmotnosti. Predné a zadné koleso spolu vážia len 1,477 kg (predné 631 g a zadné 846 g), a to už vrátane v továrni montovanej pásky okolo obruče kolesa, ventilov a špicov.

Tieto kolesá sú vhodné pre náročných cyklistov, ktorí preferujú karbónovú technológiu a snažia sa tlačiť hmotnosť svojho bicykla čo najnižšie. Zároveň však nepredstavujú až takú finančnú záťaž v porovnaní s konkurenciou. Výhody týchto kolies spočívajú v nízkej hmotnosti, prvotriednej prepracovanosti a kvalite. Ďalej majú rýchloupínanie na zadnom kolese, vysoko aerodynamický profil a sú kompatibilné s väčšinou rámov.

Na druhej strane sa môže zdať, že tieto kolesá však trpia na to, že sú dosť hrubé v porovnaní s cestnými bicyklami a že trpia na zvýšený odpor kvôli treniu. Za normálnych okolností by to samozrejme takto fungovalo, avšak v tomto prípade zdanie klame. Výhoda kolies spočíva v tom, že sa prvý pohľad sa zadajú hrubšie, avšak, čo je dôležité, ich styčná plocha s vozovkou je porovnateľná s kolesami na cestných bicykloch. Tajomstvo spočíva v jedinečnom technickom prevedení pneumatík, ktoré sú použité na týchto kolesách.

Výrobcovia hrdo prezentujú výsledky svojich testov. Tvrdia, že dizajn týchto nových kolies ponúka cyklistovi hladší pocit z jazdy v porovnaní s inými podobnými karbónovými typmi kolies. Pravdou však je, že testy a reálna jazda na ceste môžu mať odlišné výsledky.

Ďalším faktorom, ktorý ovplyvňuje ich kvalitu je, aký typ pneumatík sa následne použije na tieto kolesá, z čoho následne vyplýva ďalší ovplyvňujúci faktor, ktorým je tlak vzduchu v kolesách. Pri testoch a po porovnaní s inými podobnými typmi kolies dospeli k zaujímavým výsledkom.

Pri použití klasických kolies, ktoré bývajú natlačené na 4 – 5 atmosfér sa dosiahol zhruba rovnaký komfort, čo sa týka pohodlia z jazdy a jazdných vlastností, ako pri použití nového typu, ktoré boli natlačené na 7 – 8 atmosfér. Rozdiel následne spočíval v tom, čo preferuje daný cyklista, resp. v tom, ako sa dobre cíti v sedle.

Názory viacerých používateľov sa po porovnaní niekoľkých typov kolies zhodovali v podstatných aspektoch, ale potom sa rozchádzali v detailoch. Niektorí poukazovali na nižšiu hmotnosť nových Avion Disc Pro kolies, ale na to, mali druhí námietky, čo sa týka nutnosti plnenia pneumatík na vyšší tlak. S tým súvisí problém, ak sa vydáte na dlhšiu trasu, tak môžu skôr stratiť tlak, čo má za následok zhoršenie jazdných vlastností.

Uvidíme, či sa dočkáme nejakých noviniek na cyklistických pretekoch. Stávkové kancelárie (vrátane bet365) sledujú svojich favoritov a zaujímajú sa o to, s akou novou technológiou prevedenia bicykla prídu pretekárske stajne súťaže WorldTour. Fanúšikovia tohto športu, či pasívni alebo aktívni rovnako sledujú nové trendy a smery, akým sa vyvíja cyklistika a čo nové zajtrajšok prinesie.

Pripravil Juraj