Určite to poznajú mnohí. Zo svojich stránok smerujete na nejaký eshop viacero odkazov. Lenže eshop sa rozhodne, že zmení doménu, alebo celý systém. Odrazu nesedia žiadne odkazy na priame produkty a kategórie. Skrátka akékoľvek odkazy priamo do vnútra webu, na žánre, kategórie produktov, podstránky a pod. Môže sa stať, že niekto zmení kompletne celú štruktúru vnútorných odkazov. Tak ako martinus opakovane zmenil napríklad ID jednotlivých kníh viditeľných v samotnom URL na produkt. Weby prebiehajú vývojom. Ak dnes linkujete na tovar, o 5 rokov ten link už nemusí byť živý, ak menia systém. Nastane chyba 404 a to je zásadný problém aj pre vierohodnosť portálu, ak už uvádzate recenziu na mixér, ale v eshope ho akoby nikdy neevidovali. Je spôsob, ako z veľkého zla spraviť menšie. Alebo nevyhnutnosť, ak sa nechcete zblázniť, že by bolo nutné ručne meniť odkazy po jednom.
Nás prinútil krajné riešenie vykonať Dognet
Aktuálne sa dokonca mení aj provízny systém Dognet, čo znamená, že nebude sedieť vôbec nič. Dokonca ani vtedy, ak linkujete len na homepage a tá sa predsa nemení. Kým v minulosti sme linkovali najskôr na eshopy a tam bol pripojený identifikátor pre počítanie provízií, nový systém linkuje priamo do Dognetu a používa teda celkom iný systém URL. Vlastnú províznu URL je nutné vytvoriť. Prečo ide o krajné riešenie? Na viacerých portáloch, ktoré spravujeme dievčatám so záujmom o určité oblasti, hobby, ale aj ďalšie portály venované technike a iným produktom, využívajú odkazy priamo na konkrétne produkty. Sú ich stovky. Nahradiť ich vygenerovaním nových URL tak, aby každý link mal svoj landing page… Ak máte navyše celé týždne času a tím ľudí, v poriadku. V tom našom prípade sa táto katastrofa musí riešiť radikálne. Lúčime sa na viacerých miestach s priamymi odkazmi a všetko historicky v minulosti nasadené na konkrétnych URL meníme na home page.
Keďže však stará adresa je jednou doménou a nové linky s províznym meraním sú tvorené celkom novou doteraz nepoužívanou doménou, musíme zmeniť totálne všetko. Ako ale vykonať zmeny? Pluginy na funkciu REPLACE si vyžadujú exaktne starú hodnotu a novú hodnotu. Ak je však stará hodnota vždy iná, respektíve URL adresa má rôzny produkt a vždy končí inak, dá sa to priamo cez admin mySQL.
Ako zmeniť URL adresy, respektíve v obsahu nahradiť zmienky o URL adresách na novú jednotnú?
Na hromadnú zmenu odkazov v obsahu WordPress webu a konkrétne v tabuľke WP_POSTS sa dá použiť MySQL admin. Aj v prípade, že s tým máte minimum skúseností. Nebojte sa toho. Vo svojom hostingu si vždy v takýchto prípadoch zálohujte, zapnite funkciu zálohovania, alebo majte pre istotu export celej DB. Napríklad cez WP MIGRATE plugin si exportujte pre každý prípad „backup“. Pluginov na BACKUP funkciu, čiže zálohovanie, je mnoho. Hromadná zmena je však pomerne jednoduchá funkcia a ak je napísaná správne, riziká sú minimálne.
Postup na hromadnú zmenu vo WordPresse:
- nájdite si v hostingu vstupné údaje pre MySQL a prihláste sa. Svoje údaje máte aj priamo na FTP v súbore wp-config.php, kde je kľúčový login a password.
- po prihlásení vstúpte do záložky SQL, kde je konzolové čisté okno na zadávanie príkazov.
- Vložte sem príkaz zo vzoru
- Upravte ho presne podľa vašich možností a obsahu, alebo požiadaviek.
- Spustite tlačidlo na vykonanie scriptu. „VYKONAJ“ alebo „RUN“ prípadne iný pokyn pre spustenie podľa používaného jazyka v systéme.
Vzorový pokyn:
Otvorte si: https://1q.sk/images/vzor-replace.txt
Upozornenie s laickým vysvetlením:
- Vo vzorovom pokyne sú dva riadky. Nesmie ich byť viac. Prvý riadok dáva informáciu, kde sa vykonajú zmeny. Pozor, ak je názov tabuľky s článkami v inom znení, treba ho upraviť tak, aby sedel s tým, čo máte v stromovej štruktúre a na konkrétnom webe. Ak máte svoje WP tabuľky s názvom wp_webik_posts, tak samozrejme celé toto znenie dávame do prvého riadku príkazu.
- Druhý riadok začína s „SET post_content =“ kde ako doménu „stara-domena-sk“ vložíme starú doménu eshopu, ktorému sa menia vnútorné odkazy. Pozor! Len doménu, žiadne vnútorné odkazy. Akýkoľvek vnútorný odkaz tejto domény je ukrytý práve v príkaze v tej časti „\/[a-zA-Z0-9\-\/], takže nič ďalšie mimo doménu starého webu nevpisujte.
- NOVA-ADRESA.sk/PRE-VSETKO je presne od prvého apostrofu po druhý apostrof jednoducho celý nový odkaz, ak sa pôvodný eshop nahradzuje za niečo iné na inej doméne.
- Pozor, príkaz spustite raz s https://stara-domena.sk a druhý raz s https://www.stara-domena.sk ak si nie ste istí, ktoré z toho je na webe využívané, respektíve, či je naozaj využívaný len jeden tvar. Takto dôjde k zjednoteniu pod jeden nový odkaz.
- Pozor na to, aby ste prepisovali na vzorovom scripte len URL, ale nezrušili apostrof, počet medzier, iné príkazy, či zmenili počet riadkov. Zo vzoru, ktorý si skopírujete, ponechávate v príkaze všetko, ale meníte len v prvom prípade starú doménu a vpisujete kompletne tú druhú doménu aj s celým znením, za ktorú majú byť nahradené staré hodnoty bez ohľadu na to, čo je za adresou domény (čiže akýkoľvek vnútorný produkt a podstránka).
Čo ak chcem všetky konkrétne vnútorné URL zmeniť len na home page stále na tej istej doméne?
Ak máte historicky na webe veľmi veľa vnútorných URL na inú doménu a tej sa veľa toho zmenilo, pričom už viac nechcete linkovať na všetko, postup je totožný. Namiesto „NOVA-ADRESA.sk/PRE-VSETKO“ jednoducho len vpíšete tú istú konečnú doménu a nepoužijete lomítko. Žiadna veda.
Prečo to nie je ideálne, ale je to záchrana? Nakoniec zrejme prídete o budované vnútorné odkazy, ale stále neprídete o provízie, prípadne pri linkovaní na starý systém aspoň nebudete linkovať na 404 chybové stránky, čo tiež nie je dobré pre SEO.