Z každej strany počúvame o umelej inteligencii. Ako berie ľuďom pracovné miesta a podobne. Pravdou je, že mnohé slovenské firmy už reálne prepustili ľudí, pretože ich nahradila umelá inteligencia a menší tím pracovníkov. Ani v redakciách nie je nutné držať toľko zamestnancov. Eshopy už nepotrebujú štyroch ľudí na správu obsahu a grafiku, ak postačí jediný. S umelou inteligenciou sa však spájajú aj etické problémy.

Generovaný obsah umelou inteligenciou, foto: pixabay, kapit0n
Umelá inteligencia (AI) je už dnes a ešte viac bude bežnou súčasťou pri tvorbe obsahu. Od automatizovaných novinových článkov po marketingové texty a generované recenzie, AI dokáže nahradiť ľudských autorov v mnohých oblastiach. Hoci má AI nespochybniteľné výhody, jej používanie prináša aj etické riziká. Kedy a aké?
Nechcené šírenie dezinformácií a falošných správ
AI dokáže veľmi rýchlo generovať články, ktoré pôsobia dôveryhodne, no môžu byť založené na neoverených alebo úmyselne zavádzajúcich zdrojoch. Ak AI čerpá z nekvalitných databáz alebo dezinformačných webov, môže nevedomky vytvárať obsah, ktorý skresľuje fakty.
- Môže sa šíriť nepravdivé spravodajstvo.
- Dezinformácie môžu ovplyvniť verejnú mienku alebo politické dianie.
- Ľudia môžu na základe falošných správ prijímať nesprávne rozhodnutia.
Cielené šírenie dezinformácií a falošných správ
Nezabúdajme na fakt, že sa čoraz viac na internete objavujú falošné príspevky, videá, tvrdenia, grafiky a články, ktoré majú ďaleko od pravdy. Deepfake videá, v ktorých politickí predstavitelia tvrdia niečo, čo nikdy nepovedali, nás lákajú na investície. Kniha Temná stránka slovenského internetu upozorňuje na skutočné príbehy obetí takýchto podvodov zo Slovenska a jedným z nich sú aj investície, ktoré propaguje Peter Pellegrini. V skutočnosti však nejde o originál, ale len jeho tvár, hlas, reč a artikulácia vytvorená umelou inteligenciou.
Zámerne sa však stretávame aj s tým, že nám podvodné a rôzne pochybné stránky podsúvajú zvláštne a vraj utajované fotografie. Vraj ide o historické udalosti, objavy, rôzne nálezy v prírode, v meste, v spoločnosti a podobne. Pritom nejde o skutočné novoobjavené druhy, nálezy, výskumy a nejde ani o dôkazy. Ide o podvodný obsah, ktorý nie je označený ako generovaný a vydáva sa za skutočný. To môže zmeniť rozhodovanie, zmýšľanie, ale môže naštrbiť dôveru verejnosti a konzumenta informácie.
Falošné recenzie a manipulácia spotrebiteľov
Jedným z najväčších rizík generovaného obsahu sú falošné recenzie. Firmy alebo jednotlivci môžu využiť AI na vytváranie veľkého množstva pozitívnych alebo negatívnych recenzií, čím ovplyvňujú verejnú mienku o produktoch a službách.
- Spotrebitelia môžu byť zavádzaní a nakupovať nekvalitné produkty.
- Konkurencia môže byť neférovo poškodená nepravdivými hodnoteniami.
- Dôvera v online recenzie ako zdroj informácií sa oslabuje.
Strata originality a autenticity obsahu
Keď sa AI používa na masovú tvorbu obsahu, môže dochádzať k situácii, že všetky texty budú podobné a budú postrádať osobný prístup autora. Toto je problém najmä v kreatívnych oblastiach, kde je autenticita kľúčová. Kreatívne oddelenie môže prepustiť časť tímu, pretože sa o podstatný základ postará umelá inteligencia.
Porušenie autorských práv
Pýtate sa umelej inteligencie na nejaký výskum, čísla a informácie, ktoré nemá hocikto? Ak niektoré zdroje tieto informácie správne citujú a uvádzajú presne v znení a uvádzajú aj autora a výskumníka, výstup umelej inteligencie toto podstatné znenie môže pozmeniť a vynechať. AI často generuje obsah na základe veľkého množstva existujúcich textov. Ak nie je správne nastavená, môže nevedomky kopírovať časti textov alebo dokonca celé články bez uvedenia zdroja. Ak je práca autorov a výskumníkov využitá bez ich súhlasu, môžu cítiť poškodenie. Prípadne ak ich výskum nie je správne citovaný a uvádza sa v inej podobe, je to problém. Poriadny.
Ako minimalizovať riziká pri práci s AI
Pri používaní a publikovaní textu a obrázkov, ktoré vytvorila umelá inteligencia by takáto informácia mala byť jasne uvedená. Mal by byť priznaný podiel, alebo autorstvo. Napriek tomu je povinné niesť za informácie zodpovednosť vždy konkrétne médium, subjekt, firma, prevádzkovateľ a vydavateľ. Bez ohľadu na to, či to napísal on, alebo si pomohol umelou inteligenciou.