Predstava o modernom umení sa zásadne v spoločnosti líši a sympatie ľudí k moderným experimentom sú možno príliš hlasné na sociálnych sieťach. Realita však môže byť iná. Jaguar, známa a svetovo jedna z najvýznamnejších automobiliek s luxusnými vozidlami, zrejme získala pocit, že dnešok patrí naozaj len moderným farebným experimentom. Že niečo nesterilné, ale ľudské, poctivé nemá zmysel a netreba sa tým zaoberať.
Takáto domnienka im zrejme poriadne zlyhala. Spravili totiž niečo nepochopiteľné, zrejme len preto, aby sa o nich písalo. Úspešne. Aj za cenu, že nahnevali ľudí a aj tí čo uvažovali nad Jaguarom možno teraz silne pochybujú, či chcú byť v spojení s touto podivnou farebnosťou. Čo sa vlastne stalo?
Jaguar zmazal obsah svojho Facebooku a…
Na prvý pohľad to vyzerá, že Jaguar zmazal obsah svojich stránok pre verejnosť a ponechal tam zvláštne video plné farebných ľudí. Akoby šlo o akési moderné umenie, no predstavuje presne tú nebezpečnú muníciu pre všetkých, pre koho je dnes slovo liberalizmus a progresivizmus novou nadávkou a dôležitým heslom bojovných nálad.
Vo videu sa totiž objavujú mladí ľudia v neprirodzených pohyboch, pózach a kostýmoch. U mnohých nie je jasná sexuálna orientácia a zrejme aj to je účel. Tento podivný umelecký počin má 4 000 komentárov a viac ako 800 zdieľaní. Pri prechádzaní komentárov sa len ťažko stretnete s pochvalou a pochopením. Ľudia sú nahnevaní a nechápu, ako je možné zrušiť všetok obsah, ktorý zbieral viralitu a budoval stránky. Nič podobné sa vo svete ešte nestalo.
Čo to môže byť?
Obsah nemusí byť zmazaný, ale môže byť len obmedzený pre určité – v tomto prípade všetky krajiny dočasne. Môže ísť o stratégiu a úpravy konzultované a nastavované spolu s META. Stránky však vyzerajú ako podvodný profil bez histórie, než si všimnete, že ide o originál s URL: https://www.facebook.com/Jaguar a 16 miliónmi fanúšikov. Mnohí to teraz vnímajú ako pohŕdanie ich záujmom a spojením. Pohŕdanie časom a imidžom, alebo emóciami, ktoré si s automobilkou spájame.
V komentároch len drobné vysvetlenie:
Používateľ Hunter im napísal komentár: „You’re a car brand. How does this ad communicate that? How does this ad communicate your English, sporting, and luxury identity? Obviously your marketing department thinks (bad) avant-garde fashion automatically equals uniqueness. Ads for electrification do not have to be so predictably weak. It’s giving very “pick me I’m different” vibes. You guys obviously did not study how Volvo and Subaru did it.“
na ktorý Jaguar reagoval a tým vysvetlil tento podivný počin: „This marks a shift in our thinking, a step towards a new creative philosophy. Rest assured, more will follow.“ – kde hovoria o tom, že sa posúvajú v myslení a približujú ku kreatívnej filozofii. Avšak to, že týmto podivným videom, ktoré má ďaleko od ľudskosti, ale približuje sa k podivnej fantasmagorickej scifi komédii, si nevšimli. Jaguar Land Rover je pritom automobilka pôsobiaca a dezinformačné konšpiračné nálady sa tak môžu čoskoro silne prejaviť.
Marketéri si v tomto prípade presadili naozaj neobyčajnú stratégiu a marketéri u nás môžu len krútiť hlavou. A dúfať, že za toto bude niekto potrestaný. Ak ste mali na starších príspevkoch nejaké myšlienky, komentáre, v prípade zmazania už nie je. Na tejto stránke už zrejme nebude nič ako predtým, no medializáciu určite dosiahli.
Upozornenie: nevystupujeme proti iným pohlaviam a orientácii. Vystupujeme výhradne voči marketingu, ktorý zbytočne vytvára emócie odporu a nepochopenia, neoslovuje cieľovku a je ho možné považovať za absolútnym zlyhaním. A to v tomto prípade je. Ľudia v skutočnosti vyzerajú inak. A to dokonca aj mladá generácia ľudí, ktorá si môže teoreticky zadovážiť svoje prvé auto.