Na prelome 19. a 20. storočia bol svet na pokraji revolúcie nielen v technológiách, ale aj v spôsobe, akým sa propagovali výrobky. Jedným z najvýznamnejších príkladov tejto éry bola reklama na pomarančový likér Cointreau, ktorá sa zapísala do histórie ako prvá filmová reklama svojho druhu. Natočili ju v roku 1898 legendárni francúzski filmoví priekopníci bratia Lumièrovci. Táto reklama nepropagovala len samotný nápoj, ale zároveň ukázala, aký potenciál má filmové médium pre marketing v gastropriemysle.
Bratia Lumièrovci a vznik reklamy
Auguste a Louis Lumière, ktorí sú dnes považovaní za otcov kinematografie, v roku 1895 prvýkrát verejne premietli svoje krátke filmy pomocou svojho vynálezu, cinématographe. Ich krátke filmy, ako napríklad „Príchod vlaku na stanicu La Ciotat“, rýchlo vzbudili pozornosť po celom svete. Bratia však videli potenciál filmu nielen ako zábavy, ale aj ako komerčného nástroja.
V roku 1898 si ich najali výrobcovia Cointreau, aby natočili reklamu na ich známy pomarančový likér. Tento likér, ktorý sa už vtedy vyrábal v meste Angers vo Francúzsku, bol veľmi obľúbený, no bratia Lumièrovci dokázali vytvoriť preň revolučný marketingový nástroj. Výsledkom bola jedna z prvých komerčných filmových reklám v histórii, ktorá zmenila spôsob, akým sa výrobky prezentovali verejnosti.
Postava Pierrota v reklame
V tejto krátkej reklame na Cointreau hrala hlavnú úlohu postava Pierrot, smutný klaun známy z tradičnej francúzskej komédie dell’arte. Pierrot bol populárnou postavou vo francúzskej kultúre, symbolizujúcou melanchóliu, naivitu a neopätovanú lásku. V reklame Pierrot pil likér Cointreau, pričom jeho výraz a gestá vyjadrovali spokojnosť a potešenie z nápoja.
Použitie Pierrota v tejto reklame bolo geniálnym ťahom. Na jednej strane to bola postava, ktorú diváci poznali a s ktorou mali citový vzťah. Na druhej strane, dramatickosť a vizuálna jednoduchosť Pierrota umožnila reklame, aby bola zapamätateľná a emotívna, čo bolo na tú dobu veľmi inovatívne. Táto stratégia prepojenia populárnej kultúrnej postavy s produktom bola jednou z prvých ukážok tzv. storytellingu v reklame.
Význam pre marketing a gastropriemysel
Reklama na Cointreau od filmárov bratov Lumièrov bola prelomová z niekoľkých dôvodov. Po prvé, ukázala, že film môže byť efektívnym nástrojom na propagáciu výrobkov, čo bola na prelome 19. a 20. storočia úplne nová myšlienka. Do tej doby sa produkty propagovali najmä prostredníctvom tlačených inzerátov alebo plagátov, no film poskytoval dynamickejší a atraktívnejší spôsob komunikácie so zákazníkom.
Pre gastropriemysel to znamenalo začiatok novej éry propagácie. Likéry, vína a ďalšie alkoholické nápoje sa vďaka filmu mohli prezentovať nielen ako nápoje, ale ako súčasť životného štýlu, kultúry a zábavy. Reklama na Cointreau s Pierrotom dokázala, že zákazníci si s nápojom nespájajú len jeho chuť, ale aj emocionálny zážitok a príbeh.
Ďalším významným aspektom bolo, že táto reklama predstavila koncept vizuálnej identifikácie produktu. Vďaka Pierrotovi, jeho ikonickému výzoru a prepojeniu s likérom si diváci dokázali ľahko spájať nápoj Cointreau so zážitkom a určitou náladou. To bola veľmi pokročilá marketingová technika na tú dobu, ktorá sa dnes bežne používa v reklamách na rôzne výrobky maskotov, postavy, alebo zvuky. V ére nemého filmu bol spot odkázaný práve na obraz.
Vplyv na budúcnosť reklamy
Reklama na Cointreau sa zapísala do dejín ako začiatok nového typu marketingu, ktorý dnes poznáme ako audiovizuálnu reklamu. Umožnila výrobcom využívať filmové médium na emocionálne ovplyvnenie zákazníkov a efektívnejšie propagovanie ich výrobkov. Takýto prístup sa neskôr rozšíril do celého sveta a stal sa kľúčovým nástrojom moderného marketingu.
Použitie populárnej postavy, jednoduchej, ale silnej vizuálnej komunikácie a silného produktu ako je Cointreau, vytvorilo model, ktorý sa stal základom pre moderné reklamné kampane. Dnes, keď sledujeme kreatívne a emotívne reklamy na nápoje či iné produkty, môžeme sa vrátiť práve k tejto prelomovej chvíli z roku 1898, keď bratia Lumièrovci a postava Pierrota zmenili svet marketingu navždy. Pritom aj samotný likér sa tým stal nesmrteľný. nie len tým, že je dôležitou súčasťou Margarity a ďalších miešaných drinkov.