Svet internetu

Registrácie stránok do katalógov v roku 2021? Poriadna groteska

V minulosti sme vnímali registráciu do katalógov ako základ existencie webstránky na internete a vo vyhľadávačov. Mať obsah, ktorý je možné indexovať a podchytiť ho aspoň nejakými spätnými odkazmi, aby ho bolo možné v Googli nájsť, sme brali ako základ. V posledných 10 rokoch sa ale katalógy začali vytrácať. Svoj podiel na tom boli zmeny v Googli, kedy viac znamenal odkaz z článku, ako odkaz z nejakej farmy a množstva iných odkazov.

Z pohľadu správcov katalógov je možné hovoriť o oslabení záujmu prevádzkovať to pre špekulantov. Ľudí nakupujúcich domény a rôzne podvodné praktiky, affiliate ťahy a rôzne stránky, ktorými plnili katalógy. Takéto projekty boli živé jeden či dva roky a zostali po nich slepé odkazy, zväčša však odkazy na sedoparking. Katalógy sa tak stali priestorom plným nepoužiteľných odkazov a slepých stránok. Aj častá podmienka uverejniť nejaký odkaz spätný, sa dodržiavala asi len prvý deň pri potvrdení odkazu katalógom a viac sa katalóg už nepropagoval.

Aká je situácia v roku 2021?

Na slovenskom internete existuje katalóg na azet.sk, ktorý sa tiež pasuje s mnohými neaktuálnymi údajmi, katalóg na zoznam.sk a tu sme aj skončili. Na internete reálne neexistuje udržiavaný katalóg, ktorý by bol bezplatný. Pôvodné zoznamy katalógov sú dnes neplatné. Existujú síce miesta ako best.sk, szm.sk, alebo ekatalog, ale reálne majú možnosť pridávania odkazov odpálenú niekedy úmyselne, inokedy len pre neaktualizovanú a neopravenú chybu v kóde. Katalogstranok.sk je už len platený, alebo s odkazom. Na szm.sk vás uvíta pri pokuse pridať odkaz len upozornenie na szm.sk/cgi-bin/zaradurl.cgi – 403 Forbidden. Pritom šlo o katalóg, ktorý ešte pred rokom občasne prijímal nejaké odkazy, respektíve sa ich podarilo odoslať, ale o ich prijatí a schválení už neexistuje zmienka. Naďalej funguje, hoci len zopár, starších hráčov na trhu. Obľúbenými boli Smog.sk a SURF.sk, ale oba v rôznom čase zanikli.

Pamätáme sa na všeličo, čo sa u nás dialo

Jeden dlhoročný slovenský „adresár firiem“ je aktívny aj dnes, hoci už s nimi nemáme žiadne skúsenosti. V minulosti boli vo firmách známy ojedinelým spôsobom prezentácie a presvedčovania firiem o zisku a výhodách, hoci reálne už stránky poznali Google Analytics a videli reálny prísun návštevnosti. Reálny, čiže ten prekvapujúci. Čím viac boli stránky a eshopy vybavené riadnymi štatistikami referalov, tým viac spoznávali reálny prínos katalógov na návštevnosť. Priama návštevnosť z katalógov veľakrát rovnala sa nule za celý jeden rok.

U zmieneného katalógu firiem používali tiež tvrdenia, ktoré si oslovené firmy mali v hlave rozložiť ako „Nebudete u nás, nebudete v Googli. Budete u nás, Google vás nájde“ a firemná telefonická nahrávka takéhoto tvrdenia kolovala u jednej agentúry ešte v roku 2015. Poskytla ju oslovená firma, aby si overila, či je pravdou, čo agentúra sľúbila. Dnes je situácia iná. Aj tento katalóg dospel, pretvoril svoj dizajn, vyzerá skvelo a má kampane v rádiu. To o Googli pritom tvrdili po roku bezplatného záznamu pri pokuse ponúknuť viditeľný platený záznam v ďalších kategóriách – niečo takéto malo mať dopad na Google. Prekvapivé.

Pred rokmi sa dialo naozaj všetko možné. Ale dnes je situácia iná. Mnohé nefungujú, hoci na nich smeruje množstvo článkov z blogov a odborníkov. Katalógy dnes nemajú význam a minimum miest, kde môžete umiestniť svoj odkaz spôsobuje zvýšený záujem o všetko ostatné. Toto však otvára cestu aj podvodníkom.  O nich nižšie.

Podvodníci s platenými katalógmi zostali

Stále slovenské firmy dostávajú faktúry na zalistovanie firmy do nejakého katalógu. Stále sa nájde špekulant, ktorý sleduje nové pridelené IČO a vydáva sa za nejaký register a posiela ponuky do firiem. Vytvárajú dojem, že ich potrebujete pre svoju existenciu a zobrazenie v Googli. Pokúšajú sa oslovovať ľudí tak, že používajú frázy a spojenia pokúšajúce sa zmiasť. Oslovený má pocit, že ak nezaplatí takejto firme, nezmôže nič. Nebude zarábať, nikde sa neobjaví a odberatelia o ňom nebudú nič vedieť. Toto je vážne riziko, pretože existujú aj podvodníci, ktorí posielajú faktúry ročne. Odhlásiť sa z platby je pritom náročné, pretože podľa ich tvrdení ste sa prvou úhradou zaviazali súhlasiť s podmienkami ďalších platieb a podobne. Neboja sa používať frázy, ktoré opatrne spomínajú pokuty, exekúcie a vymáhanie pohľadávok, či nezaplatených dlžných súm a penále. Samozrejme, robia to tak, že to uvádzajú ako postup možných riešení, čo legálne ešte ako tak je, no formulácia na osloveného môže pôsobiť útočne až výhražne.

Zalistovanie firmy, alebo firemného webu na takýchto katalógoch je zbytočná, nemá žiaden prínos a je možné povedať, že je skôr nebezpečné byť v takom zozname, ako bezpečné. Ak firmu predávate a nový vlastník bude oslovený takýmito špekulantami, môžu nastať problémy dôvery, ak na firme je „bremeno“ a neznáma neevidovaná zmluva. Reálne však takíto internetoví šmejdi nemajú žiaden nárok na nič a preto sa v prípade takýchto záznamov a úhrad obráťte aj na políciu vo veci podvodu. Samozrejme až potom ,čo si budete naozaj vedomí a poradíte sa v odborných kruhoch o tom, či sú nároky podivných faktúr a platieb za zalistovanie v nejakom katalógu naozaj potrebné a sľuby reálne. Overujte si poskytovateľov takýchto služieb na internete.  Len si ich nespleťte s niekým, kto reálne funguje a nepoužíva zavádzanie na oslovenie inzerentov.

You may also like