Leto je za dverami a tak sme vyrazili nazrieť do krásneho východoslovenského mesta Humenné. V Žilinskom samosprávnom kraji prechádzajúc nás niekoľko billboardov upozornilo na fakt, že sa blížia voľby na pozíciu župana. Vlastne by sme celé voľby a vôbec tento kraj odignorovali, nebyť jednej zvláštnej kampane, ktorú si musí všimnúť každý jeden cestujúci prechádzajúci naprieč celým ŽSK. Kým v Žiline možno nájdete billboard s jedinou tvárou, úsmevom, menom a sloganom s hlavičkou “ŽILINA si zaslúži viac”, poviete si, že je milé ak niekto chce pomôcť zadĺženej Žiline, no onedlho narazíte na rovnaký billboard, no len Žilinu vymenili za TURIEC. Tá istá tvár, úsmev, slogany. Za Turcom ide opäť o ten istý billboard a mení sa región na LIPTOV. Nuž a keď sa začíname zabávať na tom, že nejde o príliš originálnu kampaň, ktorá snahou o lokálnosť len nahradzuje región, ozve sa nám priateľ z Kysúc, že aj na Kysuciach majú kysuckú verziu billboardu s heslom „KYSUCE si zaslúžia viac“. Rozmýšľam, ako by asi dopadla Obamova kampaň, ak by v Kansase viseli plagáty „Kansas si zaslúži viac“, v Dallase „Dallas si zaslúži viac“, v New Yorku „NY si zaslúži viac“ a pokračovali by sme všade bez vynechania žiadnej časti krajiny.

Kysuce si zaslúžia viac

Nuž chýba tomu originalita, aj keď cení sa snaha osloviť obyvateľov daných regiónov. Postrádam tu úprimnosť, tú úprimnosť, ktorá napovie, že tento región si zaslúži jednu vec, druhý región zas iné, pomôcť v tamtom. Takto je to prázdne. Lenže…

Takmer ako spam
Billboardova kampaň vzdialene pripomína súčasné praktiky zahraničných podvodných spamov, kde je obsah ten istý, no mení sa len oslovenie, aby na neho vôbec adresát reagoval. Oslovenie pritom získava buď priamo z nejakej databáze, alebo z webových stránok. Tisícom ľuďom tak príde rovnaký spam s rovnakým textom avšak mení sa len oslovenie a teda meno. Pri opakovanom narážaní na tieto billboardy počas prechodu cez ŽSK až na východné Slovensko sa aj vám podarí naraziť na navlas rovnaké billboardy. Ich podobnosť a kopírovanie, pričom názov regiónu nahradí len grafik v štúdiu pri pozeraní do mapy, potom vyvoláva dojem, či keď ide o identické kópie, vôbec kandidát vie, aké regióny v ŽSK sú a čo „viac“ by práve konkrétne regióny potrebovali.

Voľby do VÚC
Voľby do VÚC sú tu už čoskoro. V Bratislave sme to mohli pocítiť množstvom billboardov na Daniela Krajcera, ktorý sa akoby jediný uchádzal o tento post. Zdá sa zatiaľ podľa reklamy. Tej je pritom dostatok aj za hranicami Bratislavského kraja, čo je trochu neobvyklé.

Za foto inšpirujúce k článku ďakujeme Petrovi KM