Marketing

Corgoň oznámil ukončenie spolupráce so známym zápasníkom

Značka piva Corgoň patrí tiež medzi tých, ktorí sa nechcú spájať s politikou a influencermi, ktorí sa vyjadrujú k politike, alebo zastávajú názory, ktoré nie sú zlúčiteľné s hodnotami. Corgoň tak patrí mediz ďalšie firmy, ktoré sa rozhodli pre ukončenie spolupráce. 23. apríla sa tak verejne priznali k tomu, že zastavili komerčné aktivity s Attilom Véghom. ako píše Corgoň na svojich stránkach, ich cieľom je šíriť zodpovednú, relevantnú, rešpektujúcu a apolitickú komerčnú komunikáciu. Prváve prvé tri prípadné mená sa pritom nezhodujú s politickým názorom a štvrté prídavné meno sa priamo dotýka toho, že vôbec nejaká politika sa spája s osobou Attilu Végha. Napriek silnej a viditeľnej kampani, ktorá bola nepochybne výnosná a prínosná pre obe strany, spolupráca pre teraz končí. Corgoň svoje vyjadrenie dal verejne. Rovnako tak verejne mu teraz verejnosť dáva najavo uznanie. Zároveň smeruje k Corgoňu aj niečo navyše.

Corgoň kódex

Verejnosť svoju vďaku za postoj značky odmeňuje svojsky. Vyrážajú do obchodov, aby si kúpili plechovku. Z iných značiek si tak môžu vybrať cielene práve Corgoň. V komentároch pod príspevkom sa objavuje výrazná podpora tých, ktorí práve kúpou tejto značky vyjadrujú svoj názor. Ak značka stráca známu tvár, zrejme nestratí tržby v najbližších dňoch trvania tohto záujmu a podpory verejnosti.

Aj marketéri sa zhodujú… že influenceri môžu byť risk

Z hľadiska marketingu sa aj marketéri v odborných skupinách a spoločnostiach nie iba na Slovensku zhodujú na tom, že influenceri môžu byť pre známe značky riskantným partnerom. Svoje o tom vie mnoho firiem na Slovensku, kde spolupráca vypálila inak a správanie influencera bolo nakoniec ako neriadená strela plná nevyspytateľnosti, pre ktorú sa firma rozhodla na istý čas ukončiť akékoľvek spolupráce. Tieto informácie sa pritom nezverejňujú. Neriadení profesionalitou a nie vždy znalí pravidlami spoluprác, obsahom zmlúv, pristupujú k niektorým komunikáciám spontánne. Ak sa dokonca súkromná komunikácia, obsah dohôd a zmlúv protestne zverejní, padá dôvera v influencera a jeho profesionalitu. Padá vierohodnosť férového partnera a do takéhoto rizika bežne značka nevstúpi. Sami by sme pri sprostredkovaní podpory nikdy nesiahli po takomto riziku.

Influencer operuje nie vždy podľa scenára (napriek zmluvám) a veľkou propagáciou viacerých výrobkov, výrobcov a dosahom svojho pôsobenia môžu miešať svoje názory, alebo zvoliť nesprávne slová. Ich hodnota na mediálnom trhu je vo výrečnosti, prejave a dosahu toho, čo prezentujú. Ak sa influencer spojí so spoločensky neprijateľným názorom, zastáva názor podporujúci nenávisť, nevzdelanosť, alebo politiku nenávisti, netolerancie, môže vytvárať tlak aj z vonka. Tak ako spotrebiteľ môže bojkotovať značku len preto, že sa mu nepáči Attilova podpora konkrétnej politiky a teda aj podpora značky smerom k Attilovi, či podpora Attilu k danej značke. Značka tak môže byť poškodená. Ukončenie spoluprác a záujem pokračovať v iných, ktoré budú vyslovene apolitické, je prirodzeným krokom, ktorý sa dá očakávať. nastáva pritom ešte jedna zásadná zmena, ktorú si všímame posledný týždeň v nemenovanej agentúre, ktorá sprostredkúva drobné spolupráce na podpore produktov cez influencerov.

Zmluvy o spolupráci budú vyžadovať „apolitickosť“

V zmluvách o spoluprácach pri podieľaní sa na podpore produktov, alebo propagácií podujatí sa začína opatrne objavovať formulka o apolitickosti, alebo o vyjadrovaní názorov, ktoré by mohli byť akokoľvek nenávistné, poburujúce, vulgárne a podobne. Keďže nieje možné mať celkom pod kontrolou celý život influencera, je nutné chápať takéto opatrenie ako poistka pre firmy, ktoré by mohli vyjadrenia, či postoje influencerov poškodiť. Takéto formulky v zmluvách boli celé roky, ale nie vždy celkom jasné a jednoznačné tak, aby sa týkali aj postojov politických. Firmy majú právo žiadať, aby sa ich tváre a sponzorované osobnosti nevyjadrovali k téme, ktoré by mohli hnevať ľudí, rozvíriť vášne, alebo nenávistné komentáre voči danej osobe. Nenávisť a zlo sa ľahko prenáša na značku, ktorej tvárou a hlasom sú. Tak ako keď automobilka nechce byť nijakým spôsobom spájaná s názormi a vášňami jedného, či druhého tábora.

Firmy majú na to plné právo a zostáva nepochopiteľné, že je pri hodnotách spoluprác možné v súčasnosti pochovať svoju profesionalitu a vierohodnosť verejným zverejňovaním komunikácie. Je nepopierateľné, že formulky venované apolitickosti budú odteraz ešte prísnejšie. Zostavovatelia zmlúv sa majú na čo tešiť.

You may also like

More in:Marketing