Fake súťaž AppleFacebook nepovoľuje žiadne súťaže, mimo tie v rámci vytvorených aplikácií. To však ignoruje obrovské množstvo portálov. Ba čo viac, úplne to ignoruje veľké množstvo stránok, ktoré sľubujú výhru iPadov, iPhonov, rôznej elektroniky od Apple a ďalšie. Narazili sme už aj na súťaž o fotoaparát NIKON v hodnote 600 na nemenovaných slovenských facebook stránkach. To, čo sme si všimli už minulý mesiac my, si teraz začínajú všímať vo veľkom aj v zámorí. Internetové podvodné svinstvo si našlo novú pôdu a je ním Facebook. Každý deň naletí niekoľko tisíc ľudí na svete, a niekoľko stoviek ľudí aj na Slovensku. Napriek opakovanom apeli sú stále nepozorní a vôbec nevšímaví ľudia, ktorí naletia.

Podvodné súťaže
Sledujte pozorne stránky, ktoré vám sľubujú výhru v podobe iPhonov a iných technológií, ktoré patria medzi známe a lákavé. Práve tá lákavosť je podstatou celého podvodu. Vašou povinnosťou je klikať, zdieľať a byť členom a podporovateľom stránky? Niečo tu nehrá. Stránka je vyrobená len čisto za účelom Apple súťaže, alebo je plná rôzneho pokradnutého materiálu a prezentujúce súťaž bez odkazu na reálne a známe stránky? Aj tu niečo nehrá. Snaží sa vás súťaž presvedčiť, že naozaj len tak náhodne si systém vyberie výhercu ceny z pomedzi všetkých a cenu aj odovzdá? Zabudnite. Facebook neumožňuje žiadne žrebovanie medzi klikačmi a fanúšikmi. Jedine cez aplikáciu, a tú by ste museli na začiatku potvrdiť, rovnako ako súhlas s narábaním s vašimi dátami. Výherca je takmer vždy nájdený účet, ktorý vytvoril pre ten účel samotný autor stránok. V Británií sa takto podarilo usvedčiť už osem stránok, na Slovensku poznáme tri stránky s rovnakým fungovaním. Tu je stručný prehľad jasných znakov, kedy poznať podvodné stránky:

  1. uvádzajú drahú a lákavú cenu, pritom to tematicky nesedí do stránky, alebo je stránka vytvorená výhradne len pre účel súťaže. Čo potom, keď skončí? To súťažiacim netrkne.
  2. stránky neuvádzajú odkaz na zodpovednú osobu a štatút súťaže (popis podmienok, vymedzenie pojmov, obrana proti právnemu napadnutiu pravidiel)
  3. stránky neuvádzajú odkaz na stránky, alebo kontakt na zodpovednú osobu
  4. stránky často propagujú aj fotografie veľkého množstva iPhonov a krabíc, prípadne rozbalené iPhony. Tieto fotografie pochádzajú od zamestnancov rôznych veľkých obchodov, kde reálne toľko iPhonov aj príde a fotografie boli zavesené na zábavných portáloch, alebo v IT magazínoch. Stránky so súťažami ich jednoducho ukradli. Najvtipnejšie sú tie, kde v pozadí sedia Číňania za počítačom, a hlavný objekt fotografie majú byť haldy iPhonov. Určite však nie v redakcii nejakej facebook stránky.
  5. stránky neuvádzajú žiaden kontakt na existujúceho sponzora súťaže a kontakt na neho
  6. stránky píšu, že si náhodne vyberú vyžrebovaného výhercu medzi klikačmi a vyžadujú tak viralitu príspevku, alebo stránky.
  7. všímajte si aj detaily. Občas sa dajú vyhrať výrobky, ktoré ani neexistujú, alebo vôbec nie sú v predaji. Prípadne stránky lákajú na výhru Apple iPhone 5, ale na obrázku je Samsung Galaxy.
  8. zúčastnenie súťaže spomínanej v predchádzajúcich šiestich bodoch požaduje LIKE na stránku celú, alebo dokonca zdieľanie súťaže, čím chce získať len nového člena a propagovať sa na jeho nástenke, aby prilákal ďalších a ďalších a stránky tak mohli rásť.

Prečo to robia?
Nalákať veľkú pozornosť na jednu stránku sa dá napríklad vtedy, ak chce niekto veľmi rýchlo zarobiť. Napríklad tak, že nazbiera veľký počet ľudí a následne túto skupinu predáva na čiernom trhu za pár desiatok, alebo stoviek EUR. Iné prípady sú tie, že nazbierajú veľké množstvo fanúšikov a následne im nadeľuje reklamu. Za ňu si necháva platiť webstránkam, ktoré na takejto stránke inzerujú. Môže ísť pritom o sprostredkovanú reklamu niekým iným a len dohodnutý priestor na takomto webe.

Odporúčanie
Odporúčame, aby ste nahlásili akékoľvek stránky, ktoré porušujú niektoré z týchto pravidiel a nie len stránky, ale následne aj príspevky, ktoré navádzajú na klikanie a nejakú súťaž. Zdieľajúce súťaže sú ľahkým prvkom marketingovej propagácie, no nahlásením príspevku upozorníte administrátorov, že niekto pravidlá obchádza. Facebook sa tým chráni práve pred svinstvom v podobe podvodných súťaží a vzhľadom na to, že to má obsiahnuté v pravidlách, môže bez rečí a problémov stránku zrušiť bez ďalších dohadov, prípadne celom zablokovať konto. Problémom pre administrátorov je, že mnoho českých a slovenských stránok sú pre nich nečitateľné a nepochopiteľné. Treba počítať, že administrátori sú len v malej miere Američania a vo väčšej miere sú to Indovia, Maročania, Kórejci a iní v rôznych externých firmách s prístupom len k posudzovaniu stránok. Nevieme o žiadnom Slovákovi, ktorý by bol zapojený akokoľvek, hoci outsourcingovane zo Slovenska.

Referencie:
10. marca 2013 – CNET.com upozorňuje na nechutné podvodné súťaže na FB
25. február 2013 – Zaujimavosti.net a článok o slovenských podvodných súťažiach na FB