Facebook nepovoľuje žiadne súťaže, mimo tie v rámci vytvorených aplikácií. To však ignoruje obrovské množstvo portálov. Ba čo viac, úplne to ignoruje veľké množstvo stránok, ktoré sľubujú výhru iPadov, iPhonov, rôznej elektroniky od Apple a ďalšie. Narazili sme už aj na súťaž o fotoaparát NIKON v hodnote 600 na nemenovaných slovenských facebook stránkach. To, čo sme si všimli už minulý mesiac my, si teraz začínajú všímať vo veľkom aj v zámorí. Internetové podvodné svinstvo si našlo novú pôdu a je ním Facebook. Každý deň naletí niekoľko tisíc ľudí na svete, a niekoľko stoviek ľudí aj na Slovensku. Napriek opakovanom apeli sú stále nepozorní a vôbec nevšímaví ľudia, ktorí naletia.
Podvodné súťaže
Sledujte pozorne stránky, ktoré vám sľubujú výhru v podobe iPhonov a iných technológií, ktoré patria medzi známe a lákavé. Práve tá lákavosť je podstatou celého podvodu. Vašou povinnosťou je klikať, zdieľať a byť členom a podporovateľom stránky? Niečo tu nehrá. Stránka je vyrobená len čisto za účelom Apple súťaže, alebo je plná rôzneho pokradnutého materiálu a prezentujúce súťaž bez odkazu na reálne a známe stránky? Aj tu niečo nehrá. Snaží sa vás súťaž presvedčiť, že naozaj len tak náhodne si systém vyberie výhercu ceny z pomedzi všetkých a cenu aj odovzdá? Zabudnite. Facebook neumožňuje žiadne žrebovanie medzi klikačmi a fanúšikmi. Jedine cez aplikáciu, a tú by ste museli na začiatku potvrdiť, rovnako ako súhlas s narábaním s vašimi dátami. Výherca je takmer vždy nájdený účet, ktorý vytvoril pre ten účel samotný autor stránok. V Británií sa takto podarilo usvedčiť už osem stránok, na Slovensku poznáme tri stránky s rovnakým fungovaním. Tu je stručný prehľad jasných znakov, kedy poznať podvodné stránky:
- uvádzajú drahú a lákavú cenu, pritom to tematicky nesedí do stránky, alebo je stránka vytvorená výhradne len pre účel súťaže. Čo potom, keď skončí? To súťažiacim netrkne.
- stránky neuvádzajú odkaz na zodpovednú osobu a štatút súťaže (popis podmienok, vymedzenie pojmov, obrana proti právnemu napadnutiu pravidiel)
- stránky neuvádzajú odkaz na stránky, alebo kontakt na zodpovednú osobu
- stránky často propagujú aj fotografie veľkého množstva iPhonov a krabíc, prípadne rozbalené iPhony. Tieto fotografie pochádzajú od zamestnancov rôznych veľkých obchodov, kde reálne toľko iPhonov aj príde a fotografie boli zavesené na zábavných portáloch, alebo v IT magazínoch. Stránky so súťažami ich jednoducho ukradli. Najvtipnejšie sú tie, kde v pozadí sedia Číňania za počítačom, a hlavný objekt fotografie majú byť haldy iPhonov. Určite však nie v redakcii nejakej facebook stránky.
- stránky neuvádzajú žiaden kontakt na existujúceho sponzora súťaže a kontakt na neho
- stránky píšu, že si náhodne vyberú vyžrebovaného výhercu medzi klikačmi a vyžadujú tak viralitu príspevku, alebo stránky.
- všímajte si aj detaily. Občas sa dajú vyhrať výrobky, ktoré ani neexistujú, alebo vôbec nie sú v predaji. Prípadne stránky lákajú na výhru Apple iPhone 5, ale na obrázku je Samsung Galaxy.
- zúčastnenie súťaže spomínanej v predchádzajúcich šiestich bodoch požaduje LIKE na stránku celú, alebo dokonca zdieľanie súťaže, čím chce získať len nového člena a propagovať sa na jeho nástenke, aby prilákal ďalších a ďalších a stránky tak mohli rásť.
Prečo to robia?
Nalákať veľkú pozornosť na jednu stránku sa dá napríklad vtedy, ak chce niekto veľmi rýchlo zarobiť. Napríklad tak, že nazbiera veľký počet ľudí a následne túto skupinu predáva na čiernom trhu za pár desiatok, alebo stoviek EUR. Iné prípady sú tie, že nazbierajú veľké množstvo fanúšikov a následne im nadeľuje reklamu. Za ňu si necháva platiť webstránkam, ktoré na takejto stránke inzerujú. Môže ísť pritom o sprostredkovanú reklamu niekým iným a len dohodnutý priestor na takomto webe.
Odporúčanie
Odporúčame, aby ste nahlásili akékoľvek stránky, ktoré porušujú niektoré z týchto pravidiel a nie len stránky, ale následne aj príspevky, ktoré navádzajú na klikanie a nejakú súťaž. Zdieľajúce súťaže sú ľahkým prvkom marketingovej propagácie, no nahlásením príspevku upozorníte administrátorov, že niekto pravidlá obchádza. Facebook sa tým chráni práve pred svinstvom v podobe podvodných súťaží a vzhľadom na to, že to má obsiahnuté v pravidlách, môže bez rečí a problémov stránku zrušiť bez ďalších dohadov, prípadne celom zablokovať konto. Problémom pre administrátorov je, že mnoho českých a slovenských stránok sú pre nich nečitateľné a nepochopiteľné. Treba počítať, že administrátori sú len v malej miere Američania a vo väčšej miere sú to Indovia, Maročania, Kórejci a iní v rôznych externých firmách s prístupom len k posudzovaniu stránok. Nevieme o žiadnom Slovákovi, ktorý by bol zapojený akokoľvek, hoci outsourcingovane zo Slovenska.
Referencie:
10. marca 2013 – CNET.com upozorňuje na nechutné podvodné súťaže na FB
25. február 2013 – Zaujimavosti.net a článok o slovenských podvodných súťažiach na FB