Mnohé Facebook stránky sa snažia zaujať virálnym obsahom, ktorý môže ľudí zaujať na toľko, že klikajú, zdieľajú, alebo „lajkujú“. Každá viralita každého príspevku pomáha šíriť zmienku o danej veci medzi ostatnými. Facebook stránky, ktoré si rôznym spôsobom získavajú svojich odberateľov a šíriteľov virality (nazývame ich „fanúšikovia“), rastú podľa toho, koľko toho na stránky pridajú. Možno 80 percent stránok vykráda iné stránky a 99 percent stránok porušuje autorské práva iných stránok, fotografov, portálov, fotobánk, spoločností a mnoho iného. Na Slovensku sú najpopulárnejšie stránky, ktoré využívajú populárny slogan, myšlienku, pieseň, alebo sa tvária ako stránky niekoho, kto ani len netuší, že má nejakú stránku na Facebooku.

Debilný marketing s debilnými praktikami naháňania virality
Pri predstavení príkladov najčastejších “debilných” (toto označenie sme si dovolôi zámerne pre odlíšenie od iných praktík, ktoré sa už dávnejšie nazývajú ako zvrátené, zlé, šokujúce. Pre odlíšenie sa teraz používa výraz výstižný.) spôsobov naháňania virality a popularity stránok, následne návštevnosti stránok končiac ziskom autora stránok z predaja reklamy, si celkom vystačíme s jedinou Facebook stránkou. Tá v sebe ukrýva všetky formy nechutného a debilného marketingu, o ktorom má byť dnes reč, naraz. Stránky tak prekonávajú všetko, čo je na Slovensku známe. Už sme o nich hovorili v spojitosti so zverejňovaním fotografií vážne chorých detí s textom, že jeden LIKE znamená jednu modlitbu pre dieťa. Zarážajúcich je mnoho tisíc kliknutí a tisíce komentárov ľudí, reakcie a zdieľania.

Nie, EGO nemá ani poňatia, kto to má na svedomí
Facebook stránky “Žijeme len raz, práve tu a práve teraz.” majú 96 620 fanúšikov, odberateľov noviniek a ľudí, ktorí tvoria stránke zisk. V názve majú skladbu interpreta známeho pod menom EGO. Na celej stránke sú jeho fotografie a grafika. Stránka mu však nepatrí, nikdy na nej nič nepôsobil ani on, ani ľudia, ktorí ho zastupujú. Stránky vytvorila neznáma osoba, ktorá plne využíva jeho popularitu a vydáva sa za neho. Stránky sa prezentujú ako oficiálne a originálne stránky a dokonca si dovoľujú používať označenie COPYRIGHT ©. Všetko pritom bez nejakého právneho základu a odôvodnenia. Prejavený amaterizmus je zakončený bohatou zásobou príspevkov, ktoré pre absurdnosť a šialenosť obsahu

1. debilná praktika: Vynútenie LIKE alebo COMMENT
Príspevok s fotografiou, ktorý má stručný text. Dáva len dve možnosti: možnosť A musí „lajkovať“ a možnosť B musí „komentovať“. Samozrejme nikto nemusí nič, čo podivný text to žiada a tak mnohí poslúchnu. Konkrétne tieto stránky ani netrápi, že fotografiu stiahli z inej stránky. Ľudia podľahnú a zdieľajú.

Žijeme len ras a podivný marketing na Facebooku

2. debilná praktika: Kradnuté fotografie a zvrátené prípady
O zvrátených prípadoch, kedy konkrétne tieto stránky zverejňovali fotografie detí s nádormi, popálené deti a podobne, a vyžadovali klikať na PÁČI SA MI, pretože to malo symbolizovať jednu modlitbu pre dieťa, sme prezentovali nie len u nás. Stránky využívajú opakovane fotografiu vychudnutého psa s textom, že každý like ho nakŕmi. Ide pritom o statickú fotografiu. Prípad s fotografiami detí je obzvlášť absurdný v tom, že fotografia popáleného dieťaťa pochádzala ešte z roku 2005, kedy sa podvodným spôsobom a HOAXom dostávala medzi ľudí. Samozrejme, že v snahe pomodliť sa ľudia fotografiu zdieľali a „lajkovali“.

3. debilná praktika: Klamstvo s kradnutými fotografiami
Časť úzko súvisiaca s predošlou praktikou. Tu však nejde o fotografie, ktoré by nejakým spôsobom vyvolávali súcit. Opäť spomínaná Facebook stránka ponúka fotografie bez autorského ošetrenia a uvedenia zdroja. Dokonca sľubuje nejasnú informáciu o tom, že výherca na fotografii daruje jeden milión len tak niekomu, čo zdieľa fotografiu. Aj vzhľadom na 1 percentnú vierohodnosť tohto príspevku u príliš dôverčivého človeka je stále 1% šanca, že existuje jedna možnosť z pár miliónov, že si vyberie práve vás. Zrejme v domnienke, že aj to je vysoká šanca, ľudia zdieľajú. Stránky k fotografii uviedli text „Američan Nolan Daniels vyhral v lotérii rozprávkových 192,5 milióna dolárov (takmer 150 miliónov eur). Jeden milión dolárov sa rozhodol darovať. Stačí, ak Facebooku budete zdieľať jeho fotku, na ktorej pózuje s výherným tiketom, a možno si vyberie práve vás.“ No akékoľvek zdieľanie je v skutočnosti hlúposť.

Facebook marketing idiotov a bláznov

Kde je pravda?
Toto isté je len HOAX, ktorý podviedol tisíce Američanov a to isté teraz skopíroval aj v celom článku spomínaný špecialista. Skopíroval fotografiu spolu aj s textom o tom, že aj zdieľajúci na Facebooku majú šancu vyhrať. Aj v USA sa snažili hyeny využiť túžbu ľudí vyhrať a tak získali popularitu. Hoci podvodom. Nolan pritom nikomu na Facebooku nedá a ani nikdy nechcel dať ani cent. Akékoľvek zdieľanie fotografie, ktorú uviedla táto stránka, nemá žiaden, ani minimálny dosah k nemu samotnému.

Príspevok na Facebook stránkach: http://m-l.sk/m25
Odkaz na vyhľadávanie GOOGLE v obrázkoch: http://m-l.sk/gpt
(odkazy na skracovač dlhých URL uvedené vyššie zobrazia reklamu na 5 sekúnd a následne hore prejdite na cieľový web.)

4. debilná praktika: snaha byť zaujímavý, hoci zvrátenosťou a násilím
Aj táto praktika úzko súvisí s druhým bodom. Ide o prípady, kedy sa zvráteným spôsobom snaží stránka šokovať. Napríklad ako s fotografiou geneticky postihnutých ľudí, z ktorých sa vlastne stránka vysmieva.

Facebook marketing idiotov a bláznov

Dokonca sú tieto prípady zostavené aj z príspevkov vytvorených výhradne len na citový útok na ľudí. LIKE na príspevok však nezachráni žiadne zviera, ani mu nijako nepomôže. Opäť len fotografie skopírované z mnohých iných.

Facebook marketing idiotov a bláznov

5. debilná praktika: Nenápadne získať heslá k ľuďom
Príspevok, ktorý svojou stručnou genialitou zrejme opäť nebude pochádzať z týchto stránok od ľudí vyláka heslá na Facebook účet. Keďže všetky správy a komentáre chodia priamo emailom administrátorovi stránok, aj po naletení a rýchlom zmazaní hesla sa heslo adminovi mohlo odoslať. Zodpovedný administrátor stránok tým vytvára nebezpečenstvo vylákania hesla. Znie to ako hlúposť, lenže mnohí už naleteli a ihneď si šli svoje heslo zmeniť pre každý prípad.

Facebook marketing idiotov a bláznov

6. debilná praktika: pomýlené a neoverené informácie
Rovnaké stránky uvádzajú fotografiu s dieťaťom, ktorú administrátor skopíroval zo stránok Dailymail.co.uk spravodajského portálu. Malý chlapec je na nej s ranami pod očami. V skutočnosti šlo o útok nového rotvajlera jeho otca, s ktorým sa chlapec hral. Pritom text pod fotografiou na niekoľko krát spomenutých stránkach píše niečo celkom iné, úplne od veci a samozrejme, žiada si LIKE. Fotografia sa pritom páči neuveriteľnému množstvu 15 440 prevažne Slovákov. Tu zostáva naozaj rozum stáť. 879 zdieľaní na nástenkách v iných profiloch je už len čerešnička na torte.

Žijeme len ras a podivný marketing na Facebooku

7. debilná praktika: vydávať sa za iného a vytvárať nebezpečenstvo zámeny
Pomerne častý problém je na Facebooku duplicita obsahu, falošné profily a nepravé stránky. Aj tu je prípad, kedy sa stránka vydáva za „oficiálne“ stránky, dokonca „originálne“ a dovoľujú si používať označenie ©. V skutočnosti nemajú zástupcovia originálneho EGA ani poňatia, čo je to za stránku, kto ju vytvoril a aké má úmysly. Stránka nie je ani originálna, ani oficiálna a už vôbec nie pravá. Na Facebooku existuje veľké množstvo stránok, kam sa môžete prihlásiť v domnienke, že ide pravé stránky. Zväčša ich spoznáte priamym kontaktom na manažéra, cez informácie, ktoré sú pravé a aktualizované. Oficiálne stránky interpretov v žiadnom prípade nezverejňujú reklamu na podozrivý obsah, iné stránky, reklamy na oblečenie, doplnky a nič podobné mimo tematiky daného interpreta, alebo značky. Falošné oficiálne stránky odevných značiek existujú už od počiatkov Facebook stránok. Rovnako tak stránky známych hviezd filmových aj hudobných a iných. Pokiaľ ste majiteľom a držiteľom značky, alebo originálom, je veľmi ťažké docieliť zrušenie podvodných stránok. Najmä preto, že podpora Facebooku je jeden jeden veľký vtip a často je vôbec nemožné kontaktovať Facebook tak, aby aj odpovedal.

Facebook marketing idiotov a bláznov

A tu radšej skončíme. Pedofilné a nacistické narážky, vulgarizmy (tie bodujú vždy), obrázky s protižidovskou tematikou a rasistickým podtónom sú už inou kávou, ktorou sa radšej nebudeme zaoberať. Napriek tomu, že ide o konanie proti pravidlám Facebooku, mnohé také obrázky zostávajú zachované a ľuďmi dokonca označované a zdieľané.

Leave your vote

Comments

0 comments