Lance Armstrong prišiel o svojich rekordných sedem titulov Tour de France kvôli dopingu, ktorým chcel nedovolene zvýšiť svoju fyzickú výkonnosť. Dopingové kontroly sú preto v súčasnosti prísnejšie ako kedykoľvek predtým. Aj kvôli tomu vynašli cyklisti iný spôsob, akým získať neférovú výhodu. Teraz však už nejde o telo, ale o bicykel.
Bicykle pretekárov budú pod drobnohľadom UCI
Medzinárodná cyklistická únia (UCI) zaviedla nový spôsob dopingovej kontroly. Zistilo sa totiž, že niektorí jazdci mali vo svojich bicykloch nedovolené motory, ktoré ich celkový súťažný výkon zvyšovali. Aktuálne výsledky jazdcov tak budú po novom podliehať prísnej kontrole. Pokiaľ by vzniklo podozrenie, že nejaký bicykel je „technologicky nadopovaný“ alebo má v sebe iné mechanizmy s účelom zvýšenia výkonu, UCI má právo ho rozmontovať. Počas alebo po pretekoch sú členom UCI rozdelené röntgenové prístroje, ktoré dokážu detailne zachytiť konštrukciu bicykla.
Za podvádzanie hrozí pokuta 210 000 dolárov
Pokiaľ bude počas kontroly zistená nedovolená úprava, jazdec nebude môcť najmenej na šesť mesiacov pretekať a taktiež mu bude uložená pokuta vo výške približne 210 000 dolárov. UCI už aj na Tour de France využíva termálne zobrazovanie a magnetické skenovanie prostredníctvom tabletov. Na všetkých piatich kontinentoch pokrytých UCI sa bude tiež používať prenosné röntgenové žiarenie. Röntgenové lúče bicykel zoskenujú približne za päť minút.
UCI potvrdila partnerstvo s výskumnou agentúrou
Súčasný prezident UCI, David Lappartient, uviedol, že vďaka aktuálnym i vyvíjaným metódam disponujú krátkodobými aj strednodobými opatreniami, ktoré ubezpečia zainteresované strany, fanúšikov a médiá o férovosti pretekov. Vo vyhlásení ďalej povedal, že UCI začala spolupracovať s francúzskou vládnou výskumnou agentúrou CEA, ktorá vyvinula zdokonalenú technológiu. Tá bude schopná nepretržite zisťovať, či sa v priebehu pretekov používa nezákonný motor. V pláne je taktiež vyvinúť technológiu, ktorá dokáže odhaliť zmeny rámu a kolies bicykla.
Snaha o úplné odstránenie dopingu
Prvýkrát sa informácia o technologickom dopingu objavila v roku 2016, štyri roky potom, čo Lance Armstrong priznal užívanie dopingových látok na svojej ceste za siedmimi titulmi Tour de France. Aktuálny prezident UCI, Lappartient, bol zvolený v septembri 2017 a dal si za cieľ bojovať proti akémukoľvek podvádzaniu v športe. Nie je teda prekvapením, že svetová cyklistika, ktorá bola otriasaná škandálmi nielen od Armstronga, ale aj od iných známych jazdcov, urobila všetko preto, aby mohla úplne odstrániť doping, či už farmakologický alebo technologický.